zaterdag 30 mei 2015

Over appelen en peren

Als je, zoals ik, in het verre buitenland woont dan loop je wel eens achter op bepaalde naairages en hypes. Gecombineerd met mijn grote vrees voor -  oh cliché, cliché - tricotstoffen, is meteen verklaard waarom ik er zo lang over deed om het prachtige damesshirt uit 'Zo geknipt 2' te maken.
 
When you live abroad, like me, you're somtimes behind when it comes to the latest sewing hypes. Combined with a big fear for knit fabric, you'll understand why it took me so long to make that beautiful shirt from the 'Zo geknipt 2' boek.
 
 
Tijdens m'n afgelopen bezoek aan België besloot mijn zus, die hier blogt, gewapend met haar overlockmachine iets te doen aan mijn grote tricotvrees. We kochten een stuk blauwe punta di roma op het stoffencircus en combineerden het elk met een ander stofje. Mijn zus met een stukje katoen uit de cotton+steel collectie, ikzelf met een stukje rekbare synthetische stof dat ik recupereerde uit een vintage rokje.
 
During my recent stay in Belgium, my sister (who has her blog over here) decided to help me conquer my fear of knits. We bought a big piece of blue punta di roma and combined it each with a different fabric. My sister chose a piece of cotton+steel fabric and I used a real vintage piece of fabric which I recuperated from an old skirt.
 
 
 
 
 
 
Tricotvrees overwonnen én tevreden over het resultaat. Zo tevreden zelfs dat ik me achteraf thuis zelfs nog aan een tweede versie waagde én dat zelfs zonder overlock. Dit keer koos ik voor een katoenen detailstuk (van de veritas) en paste ik het patroon ook een beetje aan.
De brede halsuitsnijding is niet zo echt m'n ding, dus verbreedde ik de zijstukken bovenaan met één centimeter en nam een centimetertje af van het middenstuk (ik liet het gradueel verminderen zodat ik onderaan toch de originele breedte behield). Aan de zijkant knipte ik ook een centimetertje weg om een meer aansluitend shirt te verkrijgen.
 
Fear of knits conquered and pleased about the result! So pleased I even decided to make a second one at home, one without an overlock. This time I chose cotton (from veritas) for the middle piece and I also adapted the pattern a little bit.
I didn't like the large neckline that much, so I added one cm on the ouside pieces and cut one from the middle piece (I gradually adapted and kept the original width at the bottom). I also cut one cm on the sides to become a better fitting shirt.
 
 
 
Om de shirts toch net ietsje anders te maken, koos ik ervoor om de knoopjes bij elke versie net ietsje anders te doen.
 
To get two slightly different shirts, I decided to change the buttons on the two versions.
 
 
De tshirts zijn ondertussen uitvoerig getest en ik denk dat we hier een leuke manier gevonden hebben om aan restjesverwerking te doen. Alleen test ik het shirt de volgende keer uit met een gewone tricot want met die punta di roma ... hou ik het hier momenteel niet lang uit. Kortom: Wij zijn fan!
 
I already wore the shirts several times and I think I found a new fun way to deal with my left-over pieces. I only think I will use a slightly thinner knit next time 'cause I am really suffering in this punta di roma here (with 40 degrees and plus). Briefly: I am a fan!
 
 
 
 
Het jurkje van petite bout de chou kan je hier trouwens meer in detail bekijken.
You can see the dress of petite bout de chou, in this post. 

8 opmerkingen:

  1. "Met punta di roma hou ik het niet lang uit", och gij. Jaloers op jullie weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een plaatje!!!
    Heel mooi en tricot... wees er niet te bang voor het is een zalige stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi, alle versies! En bedankt voor de tip trouwens, ik heb ook een exemplaar en vind de nek ook wat te breed, dus dacht het ook anders te doen bij een eventuele volgende versie. Daarvoor kan ik jouw tips dus zeker gebruiken :-) trouwens, wat ik me altijd al afvroeg, koop jij dan een hele lading stofjes als je in België komt, en neem je die dan mee, of laat jij die overkomen? Ik ben een beetje curieus :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, curieuzeneuzen zijn hier super welkom :-) Ik koop heel veel stoffen hier in Burkina Faso, goedkoop én heel veel keuze want mensen laten hier nog bijna allemaal hun kleren naaien. De bekende designerstofjes neem ik inderdaad mee vanuit België. Ik bestel die gedurende het jaar, en als ik dan in Belgie ben, dan neem ik die allemaal mee terug. En geloof me, dan is het precies kerstmis en sinterklaas tegelijkertijd :-)
      Mail me gerust als je wat extra uitleg wilt om het patroon van het T-shirt aan te passen

      Verwijderen
  4. Super mooie foto's ! The sisters Crombez rule !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Congrats on conquering your fear of knits :) The tops are super!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, met die rage ben ik ook nog lang niet mee! Mooie versies heb je er van gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen